środa, 29 czerwca 2011

Chleb wiejski

Zdrowy, pyszny chlebek,
o niepowtarzalnym smaku.
Dzięki dużej zawartości
mąki żytniej zachowuje
świeżość przez kilka dni.
400 g mąki pszennej razowej,
200 g mąki żytniej,
20 g świeżych drożdży,
2 łyżeczki soli, pół łyżeczki
cukru, około 300 ml ciepłej wody.
Drożdże i cukier rozpuściłam
w trzech łyżkach wody.
Mąkę przesiałam, wlałam zaczyn, odstawiłam na 15 minut.
Stopniowo wlewałam wodę cały czas energicznie wyrabiając ciasto.
Dodałam sól, ugniatałam około 10 minut.
Gdy ciasto zrobiło się elastyczne i przestało kleić się do rąk
przełożyłam je do miski, przykryłam ściereczką, odstawiłam do wyrośnięcia.
Po pewnym czasie podwoiło swoją objętość. Wyrobiłam je raz jeszcze.
Uformowałam okrągły bochenek, ponacinałam wierzch
ostrym nożem, posmarowałam oliwą. Przykryłam i odstawiłam na godzinę.
Piekłam około 35 minut w temperaturze 200°C.
Bardzo smacznie polecam :)

2 komentarze:

  1. Czy mąka żytnia ma być zwykła czy razowa?

    OdpowiedzUsuń
  2. Użyłam mąki razowej zwykłej, typ 2000.

    OdpowiedzUsuń