niedziela, 27 lutego 2011

Szneki z glancem

Niedawno otrzymałam
w prezencie książkę pod tytułem:
"Dawne smaki Kociewia" autorstwa
Pani Krystyny Gierszewskiej.
Przepisy w niej zawarte zachęcają
do zapoznania się z pięknym
krajobrazem, architekturą, spokojem
rzek, gwarą, z całym dziedzictwem
kulturowym i kulinarnym regionu.
Kociewie jest mi wyjątkowo bliskie.
W domu rodzinnym często gościły
potrawy typowe dla tego obszaru,
nieobca jest mi też jego gwara.
Prezentowałam już smakowitości z książki Pani Krystyny.
Były to rogaliki z konfiturą z płatków róży. Wiem, że kilka osób
czytających tego bloga miało okazję je kosztować, kilka innych
sporządziło je samodzielnie.
Wszyscy zachwalali i zachwycali się wybornym smakiem.
Jestem pewna, że takie samo smakowe zaskoczenie wywołają
szneki z glancem, czyli drożdżówki z lukrem :)
Użyłam połowy proporcji i wyszło mi mnóstwo pysznych drożdżówek,
przywołujących zapach domu i dzieciństwa.
Podaję oryginalny przepis: 1 kg mąki pszennej, 1/2 l mleka,
1/2 łyżeczki soli,
szklanka cukru, 1/2 kostki margaryny, 4 jaja,
10 dag drożdży,
mąka do zagniatania,
1/2 kg wiśni w cukrze lub inne owoce sezonowe.
Kruszonka: 10 dag masła, szklanka mąki pszennej, szklanka cukru,
cukier waniliowy, 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia.
Lukier: 1/2 kg cukru pudru, wrzątek

Drożdże rozmieszać w niewielkiej
ilości ciepłego mleka i łyżce cukru.
Odstawić do wyrośnięcia.
Mleko wlać do miski, wsypać cukier
oraz sól, wymieszać i podgrzać.
Wsypać 1 kg mąki i mieszając
drewnianą łyżką, dodawać
po jednym jajku, a następnie
stopioną margarynę. Dodać
wyrośnięte drożdże i dobrze wyrobić.
Przykryć i odstawić, a gdy ciasto
podwoi swoją objętość,
wykładać je porcjami na stolnicę, podsypując mąką.
Lekko zagnieść i uformować wałek grubości literatki. Wałek pokroić w plastry
o grubości 2 cm i ułożyć je na posmarowanej blasze (nie za gęsto).
Każdy plaster spłaszczyć dnem szklanki, położyć wiśnie i posypać kruszonką,
a gdy podrosną, piec w temperaturze 180°C około 25 minut.
Każdą sznekę polukrować.
Bardzo smacznie zachęcam do pieczenia :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz